Haber

Tüm riskleri tek tek sıraladı! Cihat Yaycı’dan İstanbul deprem uyarısı

    Haber7-Özel

Kahramanmaraş depreminin ülkemizi yerle bir etmesi, İstanbul depremi tartışmalarını da beraberinde getirdi. Olası bir İstanbul depreminin Türkiye’de daha derin yaralar açacağı belirtilirken, Türkiye’nin böyle bir şoka hazırlıklı olması gerektiği vurgulanıyor. Türk Denizcilik ve Küresel Stratejiler Merkezi (TÜRK-DEGS) Lideri, İstanbul Topkapı Üniversitesi Öğretim Üyesi Müstafi Tuğamiral Doç. Dr. Cihat YaycıMuhtemel İstanbul depremi ve depremin riskleri ile ilgili Haber7için değerlendirmelerde bulundu.

HER 100 TL VERGİNİN 62 TL’Sİ MARMARA’DAN ÖDENİYOR

bahar, Olası İstanbul depreminde Türkiye’nin ulusal güvenliği açısından ne tür askeri risklerin doğabileceği sorusunu tartıştı. türkiye nüfusu yüzde 18′İstanbul’da ikamet ettiğini belirtiyor. okçu, Türkiye’de bugün ödendi her 100 poundsenin vergin 62 pounddoğrudan Marmara bölgesi tarafından ödendiğini ve Türkiye’nin olası İstanbul depreminde ekonomik, sosyal ve hayatta kalma açısından çok boyutlu büyük bir riskle karşı karşıya olduğunu vurguladı.

doğu komşularımız AvrupaTürkiye’yi Türkiye’ye bağlayan değerli demiryollarının bölgeden geçtiğine ve İstanbul’un Türkiye’nin en değerli ithalat ve ihracat kapılarından biri olduğuna dikkat çekerek, bahar,Türkiye’nin bir yılda ürettiği tüm mal ve hizmetler %40bir kısmının bu bölgeden elde edildiğini belirtmiştir.

MARMARA ENDÜSTRİYEL VERİLERİ

Yaycı, Marmara Bölgesi’nin sanayi birikimini şöyle değerlendirdi;

⦁ Bölgenin katma değeri Türkiye ortalamasının 2,5 katına yakındır.

⦁ Öyle ki ülkemizdeki tüm sanayi tesislerinin yarısı (6.000 sanayi tesisi) ve büyük sanayi kuruluşlarının ¾’den fazlası bölgede bulunmaktadır.

⦁ Türkiye’deki işyerlerinin yaklaşık yarısı (%45) ve sanayi sektöründe çalışan nüfusun yarısından fazlası (%59) Marmara Bölgesi’ndedir.

⦁ Eklenen fiyatın %50’si bu bölgeden sağlanmaktadır.

⦁ Marmara Bölgesi’ne ilişkin tüm göstergeler Avrupa Birliği’nin birden fazla gelişmiş ülkesine yakındır.

⦁ Ülkemizde toplanan vergilerin %50’den fazlası Marmara Bölgesi’ne aittir.

⦁ Ülkemizdeki 500 büyük sanayi kuruluşunun çoğu bu bölgede bulunmaktadır.



ASKERİ RİSKLER

Yaycı, bölgenin askeri riskleri ile ilgili ise değerli uyarılarda bulundu. okçu, İstanbul jeopolitik avantaj bu nedenle, bir sarsıntı durumunda, bunun önemli bir askeri tehdide dönüşme tehlikesi vardır. bahar, askeri risklereşunları sıraladı:

⦁ Türkiye ekonomisi, nüfusu ve sanayi yoğunluğu açısından hayati bir yeri elinde tutan Marmara bölgesi, kaçınılmaz olarak önemli bir askeri önem ve değere de sahiptir. İstanbul’da yıkıcı bir deprem, geniş anlamda, özellikle Türkiye’nin endüstriyel altyapısında yıkıcı sonuçlar doğurabilir.

⦁ İstanbul başta olmak üzere Marmara bölgesi, Türkiye’nin en stratejik noktalarına ev sahipliği yapmaktadır. Bunların başında havaalanları, limanlar ve diğer stratejik tesisler ve kampüsler gelir. Yıllık 200 milyon yolcu kapasiteli ve dünyanın en büyük havalimanlarından biri olan İstanbul Havalimanı başta olmak üzere Marmara bölgesinde 7 havalimanı bulunmaktadır.

⦁ Bu havalimanları askeri amaçlar için de kullanılmaktadır veya askeri havalimanları da sivil amaçlı kullanılmaktadır. Örneğin Kocaeli Cengiz Topel Havalimanı aynı zamanda Deniz Kuvvetlerinin Deniz Hava Üssü konumundadır.

⦁ Şiddetli bir depremde Türk Deniz Hava Kuvvetleri’nin görev icra kapasitesi ciddi şekilde zarar görebilir.

DENİZ TİCARETİ VE LİMANLAR

Müstafi Tuğamiral Doç. Dr. Cihat Yaycı Marmara Bölgesi’nin deniz ticareti ve limanlar açısından da Türkiye’nin amiral gemisi olduğunu belirtti. Türkiye’nin nadide limanlarının bölgede kümelendiğini söyleyen Yaycı, olası bir İstanbul sarsıntısında bunu söyledi. Haydarpaşa, Bandırma, Derince, Gemlik ve Tekirdağ limanlarızarar görebileceğini vurguladı.

Türkiye’nin yüzölçümü ve kapasitesi bakımından en büyük askeri ve özel tersanelerinin Tuzla’da bulunduğunu söyleyen Yaycı, Gölcük askeri tersanesinin de bu bölgede olduğunu vurguladı. “Olası bir depremde Türkiye’nin deniz altyapısı ciddi zarar görebilir. Böyle bir durum Türkiye’nin milli güvenliğini uzun yıllar tehdit eder ve askeri gücünü zayıflatabilir.”uyardı.

Türkiye’deki çoğu tersane Marmara bölgesindebulunur. Yalova ve Tuzla tersane bölgeleri, Türk gemi inşa sektörünün temelini oluşturmaktadır. 2003’te 37 aktif tersanebu numara varken Nisan 2018 itibariyle 78’e,genel olarak tersanelerimiz Marmara Bölgesi’ndeağırlaşıyor.

OLUŞABİLECEK SORUNLAR

Cihat YaycıSağladığı tüm kritik bilgiler sonucunda olası bir Marmara ve İstanbul depremiBöyle bir durumda ülkenin uğrayabileceği zararları sıraladı;

Siyasi güç, askeri güç, ekonomik güç, nüfus gücü, coğrafi güç, bilimsel ve teknolojik güç açısından Türkiye önemli bir krizin içine girebilir.

⦁ İhracatının yüzde 85’ini denizlerden yapan Türkiye, dünya ticaretinde ağırlığını kaybedebilir.

⦁ Türkiye üzerinden transit taşımacılık konusunda denizyolu taşımacılığının sürdürülmesinde sıkıntılar yaşanabilir.

⦁ Ulusal sivil ve askeri gemi inşa endüstrisinin gelişimi zarar görebilir.
⦁ Denizcilik gücü kapsamında Marmara bölgesinde tersaneler, fabrikalar vb. çalışamaz hale gelebilir.

⦁ Liman ve üslerin hasar görmesi durumunda tahliye ve destek operasyonları zorlaşabilir.

⦁ Köprülerin çökmesi ulaşımı zorlaştırabilir ve Trakya’ya kuvvet desteği sağlayabilir. Elbette TSK’nın Trakya’ya verdiği destek sadece köprüler üzerinden değil, deniz ve hava ulaşımı üzerinden de sağlanıyordu. Bunu özellikle belirtmek isterim.

KAYNAK: HABER7

haberarpacay.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort